Därför avverkas träd längs Risets Alväg

Bakgrund
Behov av att avvattna områden som ligger ovanför Riset gjorde att kommunen ställde en fråga till Riset om vår inställning till att sänka Karbosjöns vattennivå för ett antal år sedan då ombyggnaden av Vikinghillsvägen planerades.

Resultatet blev att vi godkände detta och kommunen fick ok på en vattendom som säger att sjön får sänkas med 11 cm.

Riset har haft genom åren stora problem med avvattningen av Karbosjön och därmed återkommande översvämningar. Dels pga en aktiv bäverstam som sätter igen utloppet i sjön men framförallt undermåligt täckdike från Risets Alväg/Risvägen till Risvägen/Båtvägen. När täckdiket byggdes av föreningen på 1960/70-talet användes felaktiga och för klena dimensioner av avloppsrör. Dessutom användes grova dimensioner under Risets Alväg följt av klen dimension nedströms. Detta har inneburit återkommande översvämningar av vårt område från Karbosjön till Risvägen. Senaste svåra översvämningen inträffade 2012 då det gick att ta kanot från Risets Alväg 13 till Risvägen 35B.

 

Lösning
För att lyckas med att sänka sjöns behöver hela utloppsdiket från Karbosjön breddas fram till Risets Alväg, Detta innebär bl a kostsam spontning längs med diket från Risets Alväg 22 till jämnhöjd med Riset Alväg 7. Denna spontning som görs precis utanför vägen kommer säkerställa att vägområdet inte kommer fortsätta sätta sig och därmed stoppa förskjutningen av vägen mot diket. Dessutom behöver täckdiket bestående av trummor från korsningen Risets Alväg/Risvägen till korsning Båtvägen/Risvägen bytas ut till 1 meter breda trummor.

Det ska också sägas att detta inte var Nacka kommuns förstaval av lösning utan man ville bygga ett mycket billigare täckdike även längs med Risets Alväg. Denna lösning fick dock inte godkänt av Länsstyrelsen. Denna lösning hade också inneburit mindre påverkan på vårt område längs med diket.

 

Fördelar för Riset
Om inte kommunen hade tagit ansvar och investeringen att bygga om utloppsdiket för Karbosjön hade Risets vägförening/tomtägarförening tvingats ta denna kostnad och arbetsinsats för att undvika kommande översvämningar och risk för våra medlemmars byggnader et c. Detta hade inneburit många miljoner i kostnader och stora arbetsinsatser. Dessa kostnader tar nu Nacka kommun. Dessutom tar Nacka kommun ansvar för driften av utloppsdiket från och med nu från Karbosjön till utloppet i Saltsjön vid Båtvägen. Detta innebär besparingar för Riset framöver som inte behöver bekosta återkommande rensningar av diket och trummor samt övrigt underhåll på anläggningen

 

Påverkan på Riset
Då kommunen tar ansvar för byggandet och driften av utloppsdiket så behöver Nacka kommun bygga en lösning som kommer att hålla över tid. Bl a innebär detta kostsam spontning (järnräls som slås ner i marken och skapar en vägg under marknivån mellan väg och dike).

Diket behöver också breddas för att säkerställa att tillräckliga vattenvolymer kan transporteras trots väldigt dåliga förutsättningar för detta på grund av liten nivåskillnad mellan Karbosjön och utloppet vid korsningen Risets Alväg/Risvägen.

Detta innebär kortsiktigt att ett antal av våra gemensamma ytor påverkas och ett antal träd i området behöver tas ner för att ge plats till spontning och bredare dike. Entreprenören har dock lovat att vara så återhållsam med trädfällning det går utan att påverka den kommande lösningen negativt.

 

Nästa steg
Spontning av sträckan Risets Alväg påbörjas denna vecka 20 och förväntas pågå 1,5 månader om allt går som det ska.

Efter sommaren kommer arbetet med nivåregleringen i Karbosjön påbörjas. Efter det under hösten 2017 kommer man påbörja arbetet med att bredda och gräva ur/rensa diket. Man kommer också då påbörja arbetet med att byta trummorna från korsningen Riset Alväg/Risvägen till Risvägen/Båtvägen.

Alla träd som kommer att behöva fällas för att genomföra ombyggnaden kommer from nu att märkas upp med plastremsor av entreprenören.

När ombyggnadsarbetet är avslutat kan föreningen ta beslut i att återplantera träd etc. så att känslan av lummighet återställs men då utan att påverka dikets funktion och möjlighet till framtida underhåll.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *