Båtvägen avstängd för biltrafik

Okända långtidsparkerade bilar, störande aktiviteter nattetid, hotfulla individer, nedskräpning och misstänkt tippning från bryggan gör nu att vi stänger av Båtvägen för biltrafik annat än till de boende. Avstängningen är ett försök att få ned problemen och skall utvärderas efter sommaren. Det blir en återvändsgränd, utan möjlighet att vända och möjlighet att ta en bil ända till bryggan. Avstängningen är önskad och sker i samförstånd med fastighetsägarna.

För resande med tungt och otympligt gods hänvisas till Hasseluddens brygga. Avspärrningen är gjord så att det går att passera med cykel eller mindre kärra och med lite planering kan den lyftas undan av en lastbil med kran eller liknande.

Midsommarfirande i Riset

MIDSOMMARSTÅNGEN KLÄS PÅ TORSDAG 20/6 KL 18.00
Ta med blommor, grannen och ett glatt handlag, ju fler desto bättre!

MIDSOMMARAFTON
Lövat släp avgår första varvet av tre kl 14.00 om pågående vägarbeten tillåter. Barn som är stora nog att åka själva är hjärtligt välkomna. En ansvarig vuxen kommer finnas med på släpet per tur, inga andra vuxna p g a platsbrist och risk för övervikt.
Stången reses 15.00, därefter följer sång, dans och lekar. Fiskdamm för barn upp till 12 år. Kiosken håller öppen i Ingas paviljong.

Extrastämma röstade om finansiering

Föreningen genomförde en extrastämma den 3 juni med fokus på frågan hur vägarna skall finansieras för de boende i Område B och Rörsundsviken. Arbetsgruppen bestående av Olle Isaksson och Marcus Rönnestam föredrog de två möjliga sätten att finansiera vägarna (genom att var och en betalar hela kostnaden under året eller genom att föreningen tar ett lån och fördelar kostnaderna över en längre tid till de medlemmar som ingår i sektionen). Den presentation som föredrogs finns publicerad här på hemsidan.

Efter föredragning av arbetsgruppen och en kortare frågestund genomfördes en omröstning där utfallet blev att en majoritet av de röstberättigade önskade en finansiering genom att föreningen tar ett lån för sektionen. För att täcka de fakturerade kostnader som redan inkommit beslutades också att, i enlighet med debiteringslängden, taxera ut 14 100 kronor per andel i sektionen i juni. Om inte lånet kan utbetalas i tid, beslutade också om en ytterligare en uttaxering på samma belopp i augusti, vilket styrelsen hoppas att slippa.

Det har under och efter stämman inkommit frågor kring de 6 000 + 20 000 kronor som under 2009 och 2015 betalts in till sektionen och vad dessa bekostat. En analys kring dessa inbetalningar visar ungefär följande fördelning:

  • Sektionens kostnader för arbetet redan gjort på Risvägen samt Rörsundsviksvägen 2009: Ca 800 000 kr
  • Förrättningskostnader, markinlösen, konsult- och juridisk hjälp samt administration under 2015–2016: Ca 1 200 000 kr
  • Entreprenad, dränering, gångbro, räcke och belysning på strandpromenaden under 2016–2017: Ca 800 000 kr
  • Byggledarkostnader, administration samt information under 2017–2019: Ca 250 000 kr
  • Behållning på sektionens konto i maj 2019: ca 1 250 000 kr

Håll koll på dina träd!

Trädens rötter finns ju av förklarliga skäl inte noterade i rörplaner eller på lantmäterikartor och blir en överraskning varje gång för Frentab. De rötter som tagit sig ut i vägområdet kommer att kapas ifall det finns risk att de kommer att påverka vägens bärighet framåt. Frentab tar kontakt med fastighetsägaren när det sker. Fastighetsägaren måste då ta ansvar för om trädet måste fällas helt eller inte, samt eventuella kostnader för en fällning. 

Trädens grenar hänger ibland ut över vägen. Regeln att fastighetsägaren måste hålla rent upp till 4,5 meters höjd blir extra viktig att hålla efter nu i byggtider. Grenar som är i vägen för Frentab kommer de att kapa. Små grenar med sekatör vid tomtgränsen, stora grenar vid stammen. Bättre såklart att du kapar själv om det behövs. Ta gärna en extra tur runt din tomt innan bygget når dit för att säkerställa att det är fritt över vägen.

Kallelse till extrastämma

Tid: Måndagen den 3:e juni, klockan 19:00.
Plats: Backeboskolan, klassrum Saltkråkan, Vikingshillsvägen 68.
Parkeringsbrist kan råda varför bilen med fördel kan lämnas hemma.

Dagordning

  1. Mötets öppnande.
  2. Val av mötesordförande och sekreterare.
  3. Fastställande av dagordning
  4. Fråga om mötets behöriga utlysande.
  5. Val av justeringsmän och rösträknare.
  6. Upprättande av röstlängd.
  7. Frågan kring finansiering av vägombyggnad i planområde B och
    Rörsundsviken 2 (DP 536)
  8. Beslut om andelstal, belopp att debitera enligt debiteringslängd samt
    förfallodatum
  9. Bestämmande av tid och plats för protokolljustering.
  10. Mötets avslutande.

Samtliga föreningens medlemmar kallas till och är välkomna att delta på
stämman, men då besluten kring finansieringslösning uteslutande berör
boende i område B och Rörsundsviken 2 (DP 536), kommer endast dessa
att ha rösträtt på frågorna 7 och 8.

Välkomna önskar styrelsen


Finansiering av upprustning av vägarna inom område B

Bakgrund
Risets vägförening skall, i enlighet med ordinarie stämma i mars, rusta upp vägarna till den standard som krävs av Nacka kommun innan de vidtar åtgärder för utbyggnad av VA-nätet för planområde B och Rörsundsviken 2 (DP 536).

Vid stämman i mars framkom dessutom önskemål att styrelsen skall presentera ett konkret förslag på hur denna upprustning kan finansieras genom ett banklån till föreningen istället för den annonserade kontantinsatsen från respektive fastighet inom planområdet. En arbetsgrupp från medlemmarna som tillsattes på stämman har arbetat fram ett förslag som i korta drag presenteras nedan och på ett fylligare sätt redovisas på en extrastämma den 3 juni, som kallats till i detta dokument.
Beslut om finansieringslösning skall tas på extrastämman.

Arbetsgruppens arbete
Arbetsgruppen har tagit in offerter från två olika banker, rådgjort med juridisk expertis samt har haft avstämningar med styrelsen. De alternativ som utvärderats är:

  • Finansiering genom insats från planområdets fastighetsägare enligt andelstal
  • Finansiering via banklån till Vägföreningens sektion för planområde B
  • Kombination mellan banklån och egenfinansiering för de som önskar ettdera alternativet. Arbetsgruppen har utvärderat alternativen med hänsyn till sektionens medlemmar, föreningens övriga medlemmar samt styrelsen ansvar och merarbete. Vidare har ekonomiska och juridiska aspekter legat till grund för arbetsgruppens analys och slutsatser.

Arbetsgruppens slutsatser
Finansiering genom insats från fastighetsägarna är utgångsläget och det alternativ som gäller om inget annat beslutas. Lånefinansiering till föreningen är möjligt ur ett juridiskt perspektiv och är finansiellt konkurrensmässigt, men kräver beslut på en extra stämma. Att blanda finansieringen där vissa medlemmar finansierar själva och andra gemensamt lånar genom föreningens försorg är inte juridiskt möjligt. Således kommer två förslag att stå mot varandra på den kallade extrastämman: Egen finansiering eller lånefinansiering till föreningen. Det förslag som får majoritet på stämman kommer styrelsen att driva igenom.


De två alternativen

  1. Det kvarvarande beloppet att betala per andel, efter tidigare insatser, är ca 114.000 kr. I det fall finansiering skall ske genom direkt finansiering från fastighetsägarna har en betalningsplan meddelats i senaste RisetNytt där större delen av kostnaden skall erläggas under 2019.
  2. Föreningen kan låna pengarna på en bank och betala ränta och amortering under ca 20 års tid. En höjning av avgiften till föreningen för medlemmarna inom sektionen kommer då ske för att täcka de finansiella kostnaderna. Avgiftshöjningen beror på:
    a.) vald amorteringstid, där 20 år är ett förslag. b.) räntekostnaden, som beror på marknadens ränteprissättning men där föreningen har fått en offert på 1,51% bundet i tre år. c.) En ökad administrativ kostnad för föreningsstyrelsen

De beräkningar arbetsgruppen gjort ger, givet ovan beskrivna förutsättningar, en ökad kostnad per andel om knappt 8.000 kronor per år i början av 20-årsperioden som faller ner mot ca 6.000 kronor per år i slutet av perioden. Denna kostnadsökning skall jämföras med kostnaden för ränta och amortering för eget lån under 20 års tid under alternativ 1. Den fallande kostnadsökningen beror på minskad skuld att betala ränta på. Dessa estimat förutsätter att dagens låga ränta består under hela perioden.

Debitering av medlemmarna för ränta och amortering kommer sannolikt ske upp till fyra gånger per år. De två alternativen kommer att presenteras med större detaljrikedom och med bättre pedagogisk struktur på extrastämman den 3 juni.


Ytterligare fakta

  • Det är endast de boende i område B och Rörsundsviken 2 (DP 536) som berörs. Ränta, amortering och eventuella andra kostnader för lån och administration hanteras inom den sektion av vägföreningen som hanterar DP 536 och drabbar inte övriga medlemmar
  • Finansieringsbeslutet tas med enkel majoritet på extrastämman den 3 juni och endast lagfarna ägare till fastigheter inom planområdet har rösträtt
  • Medlems rösträtt kan utövas genom ombud. Ombud får ej företräda mer än en medlem.

Slutsats
Det beslut om finansiering som tas på extrastämman kommer innebära att större delen av beloppet taxeras ut under 2019 eller fördelas på en tidsperiod om ca 20 år. Då en majoritet av rösterna på extrastämman beslutar om finansieringslösning bör varje medlem i DP 536 förstå konsekvenserna av de två alternativen och framlägga sin röst på stämman den 3 juni.

/Styrelsen Risets Vägförening

Risvägen avstängd från och med idag

Information från Frentab:

Idag påbörjar vi schakt av Risvägen. Det kommer innebära att vägen är avstängd för genomfart. Arbetsområdet kommer hållas till ca 50 meter och sedan fortlöpa framåt med både schakt och fyll.

Är ni osäkra på när ni måste flytta ut bilar eller när vi kommer passera er fastighet fråga gärna maskinister och anläggare på plats.

Hör av er om ni skulle ha några frågor!

Med Vänliga Hälsningar,

Frentab Entreprenad & Söner.

Jour tele : +46 70 948 79 03

Mail. riset@frentab.se

Enskild eller gemensam finansiering – stämma avgör

På senaste stämman önskade medlemmarna ytterligare undersökning av möjligheten till gemensam finansiering av vägprojektet. Med hjälp av frivilliga krafter finns nu ett förslag färdigt att ta ställning till. Det är en mängd faktorer som undersökts, inte minst juridiken runt en sådan lösning och vilken bank som ger bäst villkor. Även om vi är i sista minuten hade inte förslaget kunnat komma fram tidigare, inte i denna gedigna form som ger medlemmarna en rimlig chans att ta ett väl underbyggt beslut.

Då Frentabs första faktura närmar sig är bråttom att ta beslut om enskild eller gemensam finansiering. Det beslutet måste tas på en extra stämma. Tidigast möjliga tid för den stämman är den 3 juni och kallelse inklusive beslutsunderlag kommer i brevlådan två veckor innan dess, och här på risets.se. Villkor och kostnad för en gemensam finansieringslösning meddelas i detalj i kallelsen till extrastämman.
 
Om stämman beslutar om enskild kontantbetalning kommer vi att följa den tidigare meddelade debiteringsplanen: Totalsumman delas då upp på fyra fakturor till medlemmarna med en första debitering på 35 000 kronor per andel och förfallodatum 30/6.
 
Om stämman beslutar om en gemensam finansiering där RVF tar ett banklån på hela beloppet för ”Sektion B”, kommer kostnaden (ränta, amortering, administration) att inkluderas i föreningens uttaxering till de berörda fastigheterna med början i höst. Ett beslut om gemensam finansiering kommer att gälla samtliga medlemmar i sektionen. Övriga medlemmar utanför ”Sektion B” kommer inte att påverkas.
 
Mer detaljerat beslutsunderlag för båda alternativen inkluderas i kallelsen. I kallelsen inkluderas också en fullmakt att lämna till en granne ifall ni själva inte kan gå på stämman.

Det sas på infomötet inför projektstart

Mättekniker Kristina, ansvarig platschef Ernst och arbetsledare Niklas på Frentabs informationsmöte inför vägprojektet.

Från Frentab:

Till berörda boende i Risets vägförening
Hej!
Och tack för ett givande möte i tisdags, alltid lättare att ha ett informationsmöte när alla är nyfikna och ställer frågor. På mötet och dagarna efter fram kom det att några inte hunnit med att få tankar tömda och därför undrar hur det skall gå. Vi fick även reda på att flera av er har schemalagd tanktömning och därför tar vi kontakt med Cija-tank för att kolla hur tömningsschemat ser ut.

Eftersom det är en del saker som vi vill reda ut så att det inte uppstår några problem så ändrar vi lite i vårt sätt att utföra arbetet i början, inget som kommer att påverka sluttiden men förhoppningsvis göra det enklare för er. Vi kommer som det står i tidsplanen att påbörja arbetena den 23/4 men totalavstängning av vägarna blir först efter Valborgsveckan. Visar nedan ett händelseschema.

  1. 23-24/4 Iordningställer etableringsyta, nya brevlådeställ, plats för soptunnor, informationstavlor och P-yta. Vägarna är fullt farbara.
  2. 25-26/4 Tar bort grenar, buskar, flyttar brevlådor mm och förbereder vägarna för schaktning. Vägarna är farbara men ni får ha förståelse för att vi behöver avsluta arbetsmomentet innan vi flyttar oss.
  3. 29-30/4 Påbörjar rivning av asfalt. Vägarna är farbara men bara för viktiga transporter under arbetstid. Efter arbetstid kommer ni fram till fastigheterna men kör försiktigt eftersom det är grövre grus på vägarna.
  4. 2-3/5 Fortsätter med rivning asfalt. Vägarna är farbara men bara för viktiga transporter under arbetstid. Efter arbetstid kommer ni fram till fastigheterna men kör försiktigt eftersom det är grövre grus på vägarna.
  5. 6/5 och framåt. Påbörjar schaktning av vägar. Vägarna är ej farbara, endast gående kan passera. Vid akuta transporter (t.ex tanktömning) kan vi göra vägen farbar efter överenskommelse. Ni som lyckades få till tanktömning och oroar er för att ni kommer att behöva tömma innan vi är klara tar bara kontakt med oss när det börjar bli dags, se punkt 5
Tidplanen som den ser ut just nu, kan komma att ändras.

E-post: riset@frentab.se
Jourtelefon: 070-948 79 03
Föreningssidan: risets.se
Önskar er alla en glad påsk!
Med Vänliga Hälsningar, Ernst och Niklas.

Välbesökt möte med många frågor från deltagarna. Svar på flera av dem här nedan.

Föreningens anteckningar från mötet:

  • Alla på mötet lämnade in sin mejladress för att lätt kunna nås av Frentab. De som inte var med uppmanas att mejla riset@frentab.se, inte minst för att kunna nås av information löpande.
  • Information från Frentab kommer även via risets.se och informationstavlor
  • Man kan även nå Frentab via mejladressen och ett journummer. Det sistnämnda bara om det är allvarligt och akut. Mejla t ex ifall du vet om att du har specialkablar eller -rör till din fastighet.
  • Frentab har inte samordnat sitt arbete med Veidekke än men kommer att göra det så att det alltid finns en väg ut ur området.
  • Frentab ansvarar för kontakt och info med räddningstjänst, sopbilar, brevbärare.
  • Frentab rekommenderar alla boende att beställa tanktömning innan.
  • Frentab har en plan/idé att de gräver upp vägen under halva veckan och lägger igen den under halva veckan – på så sätt blir vägen farbar under helgen. Det är inte garanterat att detta arbetssätt fungerar men ambitionen är att göra så.
  • Egna brevlådor från Frentab tas fram och ställs i samlad grupp nere vid vägens början. Även soptunnor. Bra att även titta i de vanliga brevlådorna.
  • Parkeringsplatser. Rekommenderar att parkera hos grannar eller liknande. Prata ihop er inom området.
  • Träd och rötter. Det står en del träd nära vägen. Det kan innebära att träd behöver fällas eller en sten/mur/häck behöver flyttas. Den bedömningen görs från fall till fall.
  • Ambitionen är att inte spränga alls. Ska inte skapa vattenfickor i vägen.
  • Arbetstider Frentab: mån-tors 7-16.30, fre 7-13.30.
  • Frentab har semester v 29–31
  • Etableringsyta har Frentab på Risets alväg och Risvägen.
  • Vill man ha fyllnadsmassor? kontakta Frentab på mail.

Säkerhet. Viktigt. Frentab är måna om att hålla hög säkerhet. Det är många och stora maskiner! Håll koll på maskinister och de som kör. Ta ögonkontakt om du ska passera. För gärna vidare info om detta till barnen.