Alla inlägg av Carl Alströmer

VA-arbetet har startat

Nu händer det! När föreningens kassör flyttade till Riset 1993 sa mäklaren ”Jodå, kommunalt VA är på gång”. — Han fick rätt till slut!

VA-projektet för område B och Rörsundsviken II har startat och planeras pågå till efter hösten 2023. Beställare är kommunen genom Nacka Vatten och Avfall och genomförare (de som gör arbetet) är Frentab. Vägföreningen deltager som referensgrupp under hela arbetets gång.

Här finns information från Nacka Vatten och Avfall: https://www.nacka.se/4a4edb/globalassets/nackavattenavfall/dokument/va/utbyggnad-va-i-fritidshusomrade-2019_web.pdf

För snabb kontakt och smidigt genomförande är det viktigt att ge Frentab aktuella kontaktuppgifter så att de kan komma ut med information om vad som planeras. Även boende längs Risets Alväg är välkomna att lämna kontaktinformation då ni också påverkas av vägarnas framkomlighet. Lämna kontaktuppgifter via mailadressen kummelnas@frentab.se

Första väg som grävs upp är Ristorpsvägen följt av Karbovägen, Pilrisvägen och östra delen av Risvägen (mellan Röde Orms väg och Vikingshillsvägen).

Frentab kommer kalla de boende till och genomföra informationsmöten löpande, kvarter för kvarter, innan de påbörjar nya vägavsnitt. Dessa möten är viktiga att deltaga i eller få information ifrån. Mötena ger information om hur Frentab planerar att gå till väga samt hur access till egna tomten kan ske under arbetstiden samt hur post, sophämtning samt tanktömning kan genomföras.

En kritisk del i arbetet är fastighetsägarnas möjlighet till parkering när vägen till tomten är uppgrävd. Föreningen kommer tillgängliggöra de allmänna platser som finns i området, men försök även tala med grannar och närboende om möjlighet att låna och låna ut parkeringsplatser under arbetet.

Varje fastighetsägare skall enligt genomförd lantmäteriförrättning hantera sitt eget dagvatten. Det får inte rinna ut på vägarna eller ledas till grannens tomt. Mer information finns här: https://www.nacka.se/boende-miljo/dagvatten/vagledning-fastighetsagare/

Kommunens information om arbetet kommer att läggas ut här: https://www.nacka.se/stadsutveckling-trafik/har-planerar-och-bygger-vi/sok-projekt-pa-namn/furuvagen/#panel-startpage

Innan påkoppling på det kommunala VA-systemet kan göras måste ett avtal upprättas mellan kommunen och fastighetsägaren. Detta görs genom en ansökan via kommunens hemsida.

Påkoppling till VA-nätet sker löpande och betalning sker vid påkoppling.

Det arbete som krävs på egna tomten (nedgrävning av LTA-pump och ledningar samt inkoppling i huset) görs inte av Frentab. Varje fastighetsägare måste själv ombesörja en entreprenör som utför detta arbete.