Vad händer i v/a-frågan?

Kommunen har slutit avtal med Frentab om att de skall ansvara för V/A-projektet i område B och Rörsundsviken II. Den tidsplan Frentab jobbar med innebär att arbetet pågår maj 2021 – maj/sommar 2023.

Som fastighetsägare kan ni förbereda er på att ta reda på förutsättningarna för er egen anslutning, eller ”servis” som det också kallas. Anslutningspunkter måste respektive fastighetsägare själv höra av sig till kommunen för att få reda på. En eventuell flytt av sådan får inte medföra merkostnader för projektet.

Föreningan har fått ut en förteckning på vilka fastigheter som har självfall eller behöver lättryckavlopp (LTA). Denna förteckning finns här sedan tidigare på Riset.se.

Eftersom vägföreningen har genomfört upprustning av vägarna så drivs hela resterande delen av projektet mellan kommunen och Frentab. Dock kommer vägföreningen säkerställa löpande kontakt med såväl kommunen som Frentab under genomförandetiden.

Styrelsen räknar med att Frentab kallar boende i Område B och Rörsundsviken II till ett startmöte efter sommaren.

Kommunen förklarar själv bra på sin hemsida vad du behöver veta och göra inför en anslutning:http://www.nacka.se/nackavattenavfall/vatten-och-avlopp/anslut-till-kommunalt-va/ . Och även hur man ansluter med LTA: www.nacka.se/nackavattenavfall/vatten-och-avlopp/anslut-till-kommunalt-va/lta/.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.